Recension: A Star Is Born

Text: Märta Wallén

Jag ska vara ärlig; det var omöjligt för mig att se den här filmen med objektiva ögon. Lady Gaga har alltid varit något av en förebild för mig, enda sen “Poker Face” fick oss alla lägga hennes namn på minnet. Jag gick in i biografen med inställningen att jag ville älska den här filmen, så gjorde jag det?

Historien i “A Star is born” är klassisk, det här är tredje gången denna berättelse visas upp på duken: Han är en avdankad artist. Hon är ung och har stora drömmar (en bättre roll för Gaga är omöjlig att hitta). Deras vägar korsas på en dragbar där hon sjunger och får honom på fall. Bradley Cooper både regisserar och spelar huvudpersonen Jackson Maine, och det är långt ifrån en skönmålning. Jack är alkoholiserad, har svårt att hantera sina känslor och håller på att förstöra sin egen karriär. Trots allt detta är det svårt att låta bli att svepas med i romansen som blommar mellan Coopers Jack och Gagas Ally. Deras kemi känns oerhört verklig, vilket är grunden för hela filmen att bygga på. När Allys egna karriär börjar ta fart börjar den verkliga konflikten. Jack motsätter sig hennes förändring som i och för sig inte alltid verkar vara på Allys egna villkor. Det blir svårt att avgöra vem som egentligen har rätt och fel i deras bråk, men det är det som gör det verkligt. Det finns inga riktiga antagonister i deras berättelse, om man inte räknar med dem själva.

Tempot i filmen går ibland mycket fort fram. Emellanåt är det distraherande, men samtidigt förmedlar det känslan av deras hektiska liv tillsammans. Musiken fungerar som en fin sammanvägning mellan de olika scenerna, och förmedlar allt filmen vill få sagt. Jag har svårt att tänka mig att man får ut lika mycket av filmen om man inte sveps in i Allys och Jacks skönsång, men även utan är det en klar kärlekshistoria, dock med en mörkare underton.

Älskade jag filmen? Den lämnade mig definitivt berörd, vilket är den effekt jag tror att den har på många. Kolla när huvudpersonerna sjunger låten “Shallow” på Youtube för att få en snabb inblick om filmen är något för dig. Känner du hur tonerna går rakt in i hjärtat är det dags att springa till bion!

Betyg: 4/5